Een week MetMirjam #2 | Vakantie Texel

Afgelopen woensdag kwamen wij thuis van bijna een week Texel met mijn schoonfamilie. En wat voor een week! We hebben van alles gedaan en ontzettend genoten, dus de hoogste tijd om weer eens een (korte) week MetMirjam met jullie te delen. Kijk mee naar onze Vakantie Texel!

Texel is het grootste Waddeneiland van Nederland, met een landoppervlak van ongeveer 170 km². Het eiland heeft 7 verschillende dorpjes met ieder een eigen sfeer. Deze dorpjes worden omringd door prachtige natuur en natuurlijk heel veel schapen.

Vrijdag

Na een rit van 2 uur zijn we in Den Helder, waar mijn schoonzus en haar kinderen wonen. We verzamelen bij haar en vertrekken daarna richting de veerboot naar Texel. Het was aardig druk bij de boot, waar we zelfs niet meer op de eerste boot passen. De tweede boot halen we nèt, want we zijn de laatste auto die de slagboom door mag – mazzelaars.

Eenmaal op Texel is dit het beeld wat je om je heen ziet. Prachtig groen, ruimtelijk en vol met schapen en lammetjes. De lucht is strakblauw, wat ook meehelpt met het geluksgevoel, maar oh wat is het mooi hier!

Vakantie Texel

We zijn met z’n tienen en hebben een mooi groot huis en een ruime tuin met twee terrassen.

Daarnaast hebben we een grote speeltuin in onze tuin én vrij uitzicht.

Zaterdag

Heel de week kijkt Fiene al uit naar het knuffelen met lammetjes, wat je bij Boerderij Texel kunt doen. Dat is dan ook ons eerste uitje op Texel en ook echt een aanrader.

Vakantie Texel

De boerderij zit vol met pasgeboren lammetjes (voornamelijk schapen, maar ook geitjes). Daarnaast komen we nog wat biggen en kalfjes tegen. We kunnen ze allemaal aaien en ze zijn stuk voor stuk ontzettend schattig.

Al snel komen we bij het hok waar je de lammetjes ook mag vasthouden en echt kunt beknuffelen. Fiene vindt het allemaal helemaal geweldig, al durft ze er geen op schoot te houden. De kleine beestjes zijn in verhouding tot haar beentjes ook nog best groot, dus wat dat betreft is het eigenlijk ook wel zo handig.

Nadat we bijna elk lammetje geknuffeld hebben, gaan we verder op verkenning. Er is ook buiten van alles te beleven, waaronder een speeltuin met kabelbaan. Ook staan er diverse speeltractoren voor  kinderen.

Vakantie Texel

We maken nog een demonstratie mee waarbij drie honden de vele schapen uit de wei in een mum van tijd bijeen drijven en zorgen dat deze in het hok terecht komen. Heel mooi om te zien. De dame van de schapenboerderij vertelt verder dat er bij hen jaarlijks maar liefst 1.000 lammetjes geboren worden! In de tijd dat wij er waren, is er zelfs eentje ter wereld gekomen.

Fiene springt nog een rondje op het luchtkussen en we genieten nog even van een ijsje in het zonnetje. In de boerderijwinkel kopen we voor mijn moeder nog een paar pantoffels met Texels schapenwol, lekker warm voor de winter.

Die middag doen we nog een berg boodschappen voor de komende dagen (dat gaat hard voor 10 personen) en in de avond gourmetten we buiten. Het weer is zó lekker!

Zondag

Vakantie Texel

We beginnen de dag met het eiland verkennen, weg van de hoofdweg en de kleinere wegen op. Al snel rijden we langs een dijkje met hier en daar een trap omhoog, waarbij we besluiten even uit de auto te stappen. Geen slecht idee, want we vinden een prachtig klein strandje.

Fiene besluit schelpen te gaan zoeken en we vinden mooie exemplaren! Sommige schelpen zijn hol, waarbij ze toch even probeert of ze er nog iets in kan horen.

Vervolgens rijden we naar het haventje in Oudeschild, een perfecte plek om een broodje vis te eten! Er liggen diverse vissersboten aangemeerd en Fiene zoekt er gelijk eentje voor zichzelf uit 😉 .

Vakantie Texel

Ook staan er een aantal oude auto’s en motoren geparkeerd, echte classics! Ook hier weet Fiene precies te vertellen welke ze de mooiste vindt.

We rijden langs een prachtig bloemenveld en kunnen het niet laten om wat foto’s van ons meisje te schieten.

Maandag

Vakantie Texel

Wanneer je op Texel bent, mag een bezoek aan Ecomare, de Texelse zeehondenopvang, natuurlijk niet ontbreken!

In Ecomare worden zeehonden opgevangen die het zonder hulp niet zouden redden. Denk hierbij aan jonge dieren die hun moeder kwijt zijn en dieren die verzwakt zijn door ziekte. Als het weer goed gaat, worden ze op het Texelse strand of op een zandplaat in de Waddenzee uitgezet. Naast deze tijdelijke opvang is er ook plek voor vaste bewoners in Ecomare. Zo zijn er bijvoorbeeld oude zeehonden die blind zijn. Deze kunnen niet meer worden uitgezet en worden daar verzorgd.

We waren precies op tijd om te zien dat de bruinvissen gevoerd werden. Tijdens het voeren wordt gelijk hun gezondheid gecontroleerd door in bek te kijken en ze op hun rug te laten draaien. Ook krijgen ze ieder een boei om lekker mee te spelen.

Vakantie Texel

Natuurlijk checken we ook de diverse zeehonden. Deze zijn heerlijk aan het zwemmen en komen steeds op Fiene af alsof ze met haar willen spelen.

Naast de zeehonden, bruinvissen, vogels en vissen, is er nog meer te zien. Er is bijvoorbeeld een expositie genaamd Waddenstad, waarin kinderen van alles kunnen ontdekken. Zo kun je bijvoorbeeld even bellen met een zeehond en kom je te weten wat meeuwen allemaal eten.

Ook is er een Walviszaal met enorme skeletten van gigantische vissen, maar je kunt jezelf ook meten naast een huge potvis-penis! Dit tot grote hilariteit van kinderen én volwassenen.. Wat een schrikbarend ding joh!

Vakantie Texel

Na Ecomare toeren we het eiland weer eens af en eindigen we de middag in de grote speeltuin op het vakantiepark (De Krim). Het is warm zat, dus het is heerlijk dat er ook met water gespeeld kan worden!

Ook hier weer een springkussen en kabelbaan, dus ons aapje vermaakt zich prima!

Dinsdag

Vakantie Texel

Woensdag vertrekken we weer, dus dit is onze laatste vakantiedag. We verblijven in De Cocksdorp,  waar de bekende Texelse vuurtoren staat en deze willen we natuurlijk niet missen! Daar gaan we dan ook eerst heen, waar we dit mooie plaatje schieten.

Dan is het tijd om naar het strand te gaan. Terwijl het in de rest van Nederland tegen de 30°C is, is de temperatuur op Texel nog steeds aangenaam met zo’n 24°C en een heerlijk windje. Zeker op het strand is het goed te doen! Wel is het juist dan natuurlijk heel belangrijk om goed te smeren, wat we dan ook veel hebben gedaan.

In de middag hebben we voor de laatste keer het eiland rond gereden en hebben we al de 7 Texelse dorpen gezien.

Vakantie Texel

Om onze familievakantie af te sluiten, zijn we ’s avonds met z’n allen uit eten gegaan in één van de restaurants op het park. Deze zalmtartaar vond ik wel een foto waard, jummie! Als hoofdgerecht koos ik de visspies, die ook heerlijk was. De kinderen waren al snel klaar met eten, maar vonden entertainment voor de rest van het diner. Naast het restaurant was namelijk een indoor speeltuin, waar Fiene zich prima vermaakte met haar neef. Zij blij, wij blij – ideaal geregeld zo!

Woensdag

Aangezien we woensdag om 10 uur uit het huisje moesten zijn en we nog een lange rit voor de boeg hadden, heb ik maar één laatste foto voor deze dag; het afscheid van Texel.

We hebben echt een heerlijk vakantieweekje met de familie gehad. Een kleine week vol zon, lekker eten, drinken en fijn gezelschap! Ik ben dan ook ongeveer elke avond vergeten om een leuke foto te maken (wat misschien ook maar goed is 😉 ).

Ben jij wel eens op Texel geweest? Wat vond jij het leukst?
Reacties lees ik graag.

Lees mee MetMirjam

Volg je mij al op Facebook, Instagram, Twitter en Bloglovin?

4 comments on “Een week MetMirjam #2 | Vakantie Texel

1. Leuk ! Ik ben nu toevallig met het gezin op texel. In de koog
    Gisteren zijn we naar ecomare geweest en vandaag staat er een fietstocht naar de vuurtoren op de planning